Krótka informacja o idei tworzenia Szkolnych Klubów Europejskich.
Pomysłodawcą tworzenia Szkolnych Klubów Europejskich jest Portugalia.
W specjalnym programie „ Europejski wymiar edukacji” wskazano różne metody propagowania idei proeuropejskich w szkolnictwie. Do najbardziej powszechnych sposobów rozwijania świadomości europejskiej wśród młodzieży należy z pewnością działalność Szkolnych Klubów Europejskich w szkołach podstawowych, średnich i gimnazjach.
Są one niczym innym jak ośrodkami działalności na polu europejskim, w których uczniowie działają dobrowolnie, ucząc się reguł i mechanizmów jednoczącej się Europy, propagując jednocześnie zdobyte podczas działalności w klubie informacje w swoim otoczeniu.
Tworząc program „ Europejski wymiar w edukacji” jego autorzy, kierowali się przekonaniem, że młodzi Europejczycy coraz bardziej potrzebują wykształcenia mającego na celu rozwijanie „ europejskiej świadomości” opartej na wspólnym dziedzictwie kulturowym, tradycji humanistycznej i wierze w wolność, które zawsze wpływały na historię Europy.
Idea tworzenia Szkolnych Klubów Europejskich trafiła do Polski w latach 90-tych.
W ramach reformy systemu edukacji stworzono możliwość realizacji wymiaru europejskiego poprzez wprowadzenie między przedmiotowej ścieżki edukacyjnej poświęconej integracji europejskiej.
Na przykład problem uchodźców w Europie można poruszyć na lekcji historii,
kontynuować na geografii i wiedzy o społeczeństwie, wreszcie zakończyć rozprawką pisaną na języku polskim. Sondaże wykazują, że polska młodzież jest generalnie
pro unijna. Większa w tym jednak zasługa zachodniej popkultury niż rzetelnej wiedzy, gdyż ograniczona liczba godzin w ramach między przedmiotowej ścieżki nie jest w stanie zagwarantować im maksymalnej ilości informacji. Stąd też potrzeba wprowadzenia do szkół dodatkowych form propagowania wiedzy z zakresu integracji europejskiej, a do tych niewątpliwie zalicza się działalność Szkolnych Klubów Europejskich. Ich wymiar europejski polega nie tylko na propagowaniu wiedzy z zakresu integracji, ale przede wszystkim na promowaniu określonych
postaw. Otwartość, tolerancja, odpowiedzialność, szacunek dla tradycji- to słowa klucze w kanonie europeizmu. Co do praktycznych walorów tworzenia w szkołach Klubów Europejskich mówi się tu oczywiście o językach, korzystaniu z nowoczesnych technik komunikacji, pracy zespołowej i sztuce negocjacji.